Holistic Nutrition Clinic Borkowska +48 782-266-054, +47 462-69-533 pon-pt: 10:00-18:00, sob: 8:00-18:00 logowanie/rejestracja poradnia@borkowskadietetyk.pl

Oporność na utratę wagi –  nierównowaga hormonalna

23-03-2018

Oporność na utratę wagi –  nierównowaga hormonalna


Oporność na utratę wagi –  nierównowaga hormonalna

Czy to możliwe, że redukcja wagi nie ma nic wspólnego z tym, co jesz i ile ćwiczysz?  – Okazuje się, że tak.

Bardzo często pomijamy najważniejsze czynniki, które wpływają na redukcję kilogramów. Do ważnych czynników wpływających na wagę możemy zaliczyć między innymi: niedobory pokarmowe, zaburzenia trawienia, ignorowane latami przewlekłe stany zapalne, zaburzoną florę jelitową prowadzącą do nieszczelnego jelita, jak i nadmiernie toksyczne środowisko, które uszkadza nasze geny. Jednak bardzo często zapominamy o tym, jak ważną role w tym procesie pełni równowaga hormonalna.

  1. INSULINA

Najważniejszym hormonem odgrywającym kluczową rolę w gromadzeniu kilogramów jest insulina – hormon tycia, który powoduje przyrost masy ciała, sprzyja rozwojowi stanów zapalnych i chorób przewlekłych.  W najnowszej książce  „Dieta warzywno-owocowa dr Ewy Dąbrowskiej – i co dalej?”  opisałam, jak duży wpływ na nasz metabolizm ma właśnie insulina i jak duże spustoszenie może robić w naszym organizmie. To właśnie ona jest odpowiedzialna za oporność na utratę wagi. Dzięki zastosowaniu odpowiednich technik jesteśmy w stanie zahamować jej działanie i przejść z trybu magazynowania na tryb spalania. Ważne jest jednak podkreślenie, iż insulina nie jest jedynym graczem w rozgrywce o odchudzanie. Pozostałe hormony odgrywające dużą rolę, to hormony tarczycy, hormony płciowe i kortyzol.

  1. HORMONY TARCZYCY

Zaburzenie pracy tarczycy, niedoczynność, dotyka coraz więcej osób. Obecnie szacuje się, że jedna na pięć kobiet i jeden na dziesięciu mężczyzn obserwuje u siebie zaburzenia pracy tarczycy. Niestety, w ponad połowie tych przypadków zaburzenie to nie jest zdiagnozowane.  Wiele czynników, na które mamy wpływ,  przyczynia się do zaburzenia pracy tarczycy, jak na przykład dieta bogata w gluten i produkty mleczne, czy też zaburzenia trawienia prowadzące do niedoborów składników odżywczych (kwasów tłuszczowych omega 3, selen, jod, cynk) niezbędnych do jej prawidłowej pracy. Dużą role odgrywa również stres i metale ciężkie, toksyny środowiskowe oraz żywność zanieczyszczona pestycydami. Większość prowadzonych terapii nie uwzględnia koniecznych zmian żywieniowych, które niosą za sobą wiele korzyści. Jest to bardzo niekorzystne i często spisuje pacjentów na samodzielną walkę z nadmiarem kilogramów, spowodowaną zaburzeniami hormonalnymi. Hormony tarczycy odgrywają istotną rolę w utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Aby zacząć działać, przede wszystkim należy zacząć od odpowiedniej diagnostyki, która pomoże nam ocenić skalę problemu. Jeżeli długo i bezskutecznie walczysz z nadmiarem kilogramów, udaj się do swojego lekarza i poproś o sprawdzenia pracy Twojej tarczycy.Pod lupę weź TSH i wolne T3 i T4, a także przeciwciała tarczycowe, w tym przeciw peroksydazie tarczycy (TPO) i przeciwciała przeciwko tyreoglobulinie. Może okazać się, że potrzebujesz głębszej diagnostyki poszerzonej o odwrotne T3, którego stężenie zwiększa się, gdy w naszym ciele znajduje się zbyt dużo metali ciężkich, pestycydów lub gdy cierpimy na niedobory żywieniowe selenu, cynku, jodu, czy witaminy D3. Odwrotne T3 działa hamująco na funkcjonow anie tarczycy i obniża nasz metabolizm. Dieta ma kluczowe znaczenia dla prawidłowego funkcjonowania tarczycy, gdzie podstawowym zaleceniem powinno być unikanie glutenu i produktów mlecznych, które znacząco osłabiają jej pracę. Cała zaś dieta powinna opierać się na nieprzetworzonej żywności bogatej w zdrowe tłuszcze pochodzące od niehodowlanych zwierząt i ryb. Zwróć uwagę również na spożywanie surowych warzyw krzyżowych, kapustnych, które mogą zawierać goitrogeny, czyli związki blokujące pracę tarczycy. W większości przypadków warto je poddać krótkiej obróbce termicznej przed spożyciem. Korzystnie jest spożywać glony i wodorosty naturalnie bogate w jod, będące również dobrym źródłem omega3. Za wszelką cenę unikaj toksyn, takich jak fluor w paście do zębów, czy chlor w środkach czystości lub na basenie. Pierwiastki te powodują niedobór jodu. Upewnij się, że wszystkie Twoje wypełnienia zębowe są białe i nie masz już amalgamatów.

  1. HORMONY PŁCIOWE

Nierównowaga hormonów płciowych, takich jak estrogeny i testosteron, może również powodować problemy z wagą. Posiadanie zbyt dużej ilości estrogenu powoduje zwiększenie masy ciała niezależnie od tego, czy jesteś mężczyzną, czy kobietą. Dla obu płci, za dużo cukru, rafinowanych węglowodanów i alkoholu powoduje zwiększenie estrogenu. Odpowiednia podaż błonnika pomaga w wyrównaniu poziom hormonów płciowych, ponieważ organizm może usunąć ich nadmiar, odtruć lub wydalić odpady. Zaburzenia jelitowe lub częste antybiotykoterapie uszkadzają jelita, wywołując skoki estrogenu i zaburzenia jego metabolizmu. Objawy nadmiaru estrogenu u kobiet obejmują tkliwość piersi, zatrzymanie płynów, zły zespół napięcia przedmiesiączkowego, mięśniaki i ciężkie krwawienie miesiączkowe. U mężczyzn nadmiar estrogenu może powodować utratę owłosienia ciała (w tym klatki piersiowej, nóg i ramion), brzuch piwny i pojawienie się „biustu”. Niski testosteron u mężczyzn może również przyspieszyć starzenie. Niski poziom testosteronu powoduje, że mężczyźni tracą mięśnie i zyskują tłuszcz, co prowadzi do dysfunkcji seksualnych, niskiego popędu płciowego, zmęczenia, umysłowego zamglenia i utraty masy kostnej, która może prowadzić do osteoporozy. Co ciekawe, cholesterol produkuje testosteron i inne hormony płciowe. Spożywanie diety niskotłuszczowej i przyjmowanie statyn blokujących produkcję cholesterolu może negatywnie wpłynąć na hormony płciowe. Zwiększ spożycie zdrowych tłuszczów w diecie, one pomogą uzyskać równowagę hormonalną. Zadbaj o duże spożycie błonnika z warzyw, które będą również bardzo dobrym źródłem witamin i minerałów. Jeżeli cierpisz na zaparcia, zrób wszystko, aby poprawić perystaltykę jelit, spożywaj nasiona, pij więcej wody, przyjmij cytrynian magnezu, witaminę C, probiotyki, jedz kiszone produkty. Wyeliminuj alkohol; jego nadmiar może zaburzać czynność wątroby i nerek, co hamuje detoksykację i powoduje nierównowagę hormonalną, wysoki poziom trójglicerydów i stłuszczenie wątroby. Zacznij regularnie ćwiczyć na świeżym powietrzu, w kontakcie z naturą. Dotlenienie pomoże w uregulowaniu hormonów, przyspieszy spalanie i pomoże w budowaniu masy mięśniowej.

  1.  HORMON STRESU

Kolejnym graczem hamującym redukcję wagi jest hormon stresu – kortyzol. Stresujące sytuacje, a nawet myśli, aktywują szlaki metaboliczne, które powodują przyrost masy ciała i prowadzą do insulinooporności. Stres jest odpowiedzią na sytuację, która sprawia, że ​​czujesz się zagrożony i wzbudza poczucie, że jesteś atakowany. Takie stresory to między innymi niepokój, strach lub myśl, że coś może pójść źle. W sytuacjach stresu produkujemy w nadnerczach kortyzol, który pomaga biegać szybciej, widzieć dalej, słyszeć lepiej i pompować paliwo do krwioobiegu, aby uzyskać większą energię. To hormon, który pomaga nam przetrwać w obliczu prawdziwego niebezpieczeństwa. Aby móc to wszystko osiągnąć, kortyzol wpływa na nasze trawienie, powodując jego spowolnienie i obniżenie metabolizmu. Poważnym problemem w 21 wieku są długotrwałe stresy prowadzące do stale podwyższonego poziomu kortyzolu, który powoduje wysoki poziom cukru we krwi, co predestynuje do wyrzutów insulinowych i odkładania się tłuszczu wokół pasa brzusznego. To z kolei zwiększa ciśnienie, podnosi cholesterol i niestety redukuje mięśnie. Nie można całkowicie wyeliminować stresu, ale można go zmniejszyć za pomocą medytacji, ćwiczeń oddechowych, jogi lub głębokiego relaksu. Bardzo korzystna jest nauka pozytywnego myślenia, przekonań i idei, które pomagają nas odstresować. Koniecznie znajdź czas dla rodziny i kontaktu z innymi, aby kochać i być kochanym.

W organizmie mamy jeszcze wiele innych hormonów, które odgrywają znaczącą rolę w procesie odchudzania, jednak uregulowanie tych trzech razem z poskromieniem insuliny da nam bardzo dobre, oczekiwane efekty.

 

Kontakt

Holistic Nutrition Clinic Borkowska

Bærumsveien 385
Gjettum 1346
Norge

 +48 782-266-054
 +47 462-69-533

poradnia@borkowskadietetyk.pl

Godziny pracy

  • Poniedziałek10:00-18:00
  • Wtorek10:00-18:00
  • Środa10:00-18:00
  • Czwartek10:00-18:00
  • Piątek10:00-18:00
  • Sobota8:00-18:00