Holistic Nutrition Clinic Borkowska +48 782-266-054, +47 462-69-533 pon-pt: 10:00-18:00, sob: 8:00-18:00 logowanie/rejestracja poradnia@borkowskadietetyk.pl

Jesteś tym, co strawisz i wchłoniesz

23-03-2018

Jesteś tym, co strawisz i wchłoniesz


Jesteś tym, co strawisz i wchłoniesz – nawet idealnie dobrane diety nie zadziałają jeżeli Twój organizm ma zaburzoną pracę jelit.

Problemy trawienne dotykają coraz to większej grupy ludności, szczególnie w krajach wysoko rozwiniętych. Skalę problemu potwierdza fakt, że leki na zaburzenia trawienia, wspomagające prace układu pokarmowego są w pierwszej dziesiątce najczęściej stosowanych leków kupowanych przez nas bez recepty. Coraz częściej zgłaszamy dolegliwości takie jak: wzdęcia, zaparcia, biegunka, zgaga, refluks. Wówczas zostaje nam postawiona diagnoza: IBS (jelito drażliwe). Statystyki pokazują, że na ZJD cierpi ponad 100 milionów osób, czyli około 20-30 procent populacji ludzi dorosłych zamieszkujących kraje  Europy i Ameryki Północnej.

Czy możemy sobie pomóc w naturalny sposób? Czy da się ten problem rozwiązać? – Odpowiedź brzmi: tak!

Prawidłowo działający układ pokarmowy jest drogą do zdrowia, jeżeli o niego nie zadbamy na początku drogi, będziemy ignorować  wysyłane przez niego sygnały  to doprowadzimy do rozwoju wielu chorób.

Najgorsze, co możemy zrobić, to pogodzić się z tym, że dyskomfort jelitowy towarzyszy nam już od zawsze i że nasza mama, tata, babcia czy dziadek też tak mieli. Takie myślenie jest bardzo bierne i prowadzi do rozwoju wielu chorób, w których pierwszym objawem są zaburzenia trawienne. Problemy trawienne, oprócz wyraźnych problemów jelitowych (wzdęcia, biegunki, zgaga, odbijanie się, burczenie, przelewanie treści żołądkowej), mogą również powodować następujące objawy:

       
               Depresja,                                         Złość,                                          ADHD,                           Zaburzenia koncentracji.                 Trądzik,                                Trądzik różowaty,                              Egzema,                                  Łuszczyca.    Zaburzenie pracy tarczycy,                    Hashimoto,                   Choroba Gravesa-Basedowa.    Zaparcia, Biegunka,                     IBS,                          Nietolerancje                     pokarmowe,                Alergie pokarmowe.
       
     Wypalenie nadnerczy,                          Bóle głowy,                                  Zmęczenie.              Bóle stawów,            Zwyrodnienia reumatoidalne      zapalenie stawów.

 

Zapalenie zatok, Migreny, Nawracające przeziębienia, Zapalenia ucha środkowego. Osłabienie odporności,         Częste infekcje,                    Choroby Autoimmunologiczne,       Fibromialgia.

Z racji tego, że układ jelitowy odpowiada w 80% za naszą odporność, to on jest na moim celowniku jako pierwszy podczas wprowadzania dietoterapii. O tym, jak ważne jest jego usprawnienie,  pisałam w książce  „Dieta warzywno-owocowa dr Ewy Dąbrowskiej… i co dalej? ”,  z niej dowiesz się również co zrobić, aby zoptymalizować jego pracę. Swoją współpracę z pacjentami zaczynam od usprawnienia procesu trawienia.

Żadna pomoc żywieniowa nie przyniesie nam korzyści, jeżeli nie zwrócimy uwagi na problemy trawienne.  To właśnie od nich należy zacząć, gdy chcemy poprawić zdrowie, czy zredukować wagę. Układ pokarmowy decyduje o tym, jakie składniki odżywcze są wchłaniane i jakie toksyny, alergeny i mikroby dostają się do organizmu. Zdrowie jelitowe można określić jako optymalne trawienie, wchłanianie i przyswajanie żywności. Prawidłowe funkcjonowanie jelit zależy od wielu różnych czynników, których równowaga jest niezbędna dla zachowania zdrowia. Wiele chorób, które wydają się całkowicie niezwiązane z jelitami, takich jak wypryski, Hasimoto lub łuszczyca, czy zapalenie stawów, są w rzeczywistości spowodowane problemami jelit. W twoich jelitach mieszka ponad 2 kg mikrobów, które pomagają trawić i wchłaniać pokarm.

Dodatkowo są odpowiedzialne za syntezę witamin, regulują hormony, usuwają toksyny i produkują związki lecznicze, które utrzymują jelito w zdrowiu. Zaburzenia równowagi naszej flory jelitowej prowadzą do pojawienia się pasożytów, przerostów Candidy lub  innych złych bakterii, które zmniejszają liczbę dobrych bakterii odpowiedzialnych za nasze zdrowie, takich jak Lactobacillus lub bifidobakterie. W efekcie  może to prowadzić do poważnego uszkodzenia zdrowia.

Twój cały organizm (wszystkie komórki ciała i wszystkie układy) jest chroniony przed toksycznym środowiskiem dzięki jelitom i zawartą w nich warstwą o grubości tylko jednej komórki. Jeśli ta bariera zostanie uszkodzona, zachorujesz i stworzysz nadreaktywny układ odpornościowy, powodując tym samym stan zapalny w całym ciele. Jelita to Twój drugi mózg. W rzeczywistości twoje jelito zawiera więcej neuroprzekaźników niż twój mózg.  Stan Twoich jelit będzie wpływał na Twoje samopoczucie, nastrój i poziom energii. Nawet jeżeli nie masz wyraźnych objawów żołądkowo-jelitowych, a cierpisz na zaburzenia nastroju, to możesz  mieć problem z układem pokarmowym.

Wiele jest czynników, które wpływają na kondycję naszych jelit:

  • dieta wysoko przetworzona, wysoko kaloryczna, o niskiej gęstości odżywczej, obfitująca w cukier, a uboga w błonnik. Taka dieta stymuluje wzrost złych bakterii i  rozwój drożdży i pleśni, prowadząc do uszkodzenia flory bakteryjnej i ściany jelita.
  • Nadużywanie leków (przeciwbólowych, inhibitorów pompy protonowej, antybiotyków, sterydów, środków antykoncepcyjnych), które uszkadzają jelito, wątrobę lub blokują prawidłowe funkcjonowanie przewodu pokarmowego.
  • Przewlekłe infekcje, niewyleczone stany zapalne, nieżyty żołądkowo-jelitowe.
  • Zaburzenia wydzielania enzymów, spowodowane niedoborem pierwiastków (cynk, magnez), spożywaniem diety wysoko przetworzonej, zabijanie enzymów naturalnie występujących w żywności poprzez ich nadmierną obróbkę.
  • Toksyny środowiskowe uszkadzające jelita (rtęci, chlor, fluor), pleśń.
  • Permanentny stres, nadmierna aktywność fizyczna , brak odpoczynku, niedobór snu. Te czynniki mogą zmienić układ nerwowy jelita, powodując rozszczelnienie ściany jelita i zwiększenie jego przepuszczalności dla toksyn, pasożytów, bakterii i grzybów.

   Zasad jak krok po kroku uzdrowić jelita:

  1. Przywróć prawidłowe pH w żołądku.
  2. Wyeliminuj węglowodany proste, słodycze, napoje gazowane, tłuszcze utwardzone, oleje roślinne przechowywane w plastikowych butelkach.
  3. Jedz nieprzetworzoną żywność z dużą ilością błonnika (warzywa, zwłaszcza surowe, zielone, które są bogate w enzymy usprawniające trawiennie).
  4. Spożywaj nieprzetworzone tłuszcze, takie jak: olej kokosowy, oliwa z oliwek, masło klarowane. Dzięki zawartości korzystnych kwasów chronią nasze jelita przed rozwojem niekorzystnych bakterii. Suplementuj kwasy tłuszczowe omega-3.
  5. Eliminuj pokarmy, które wiesz, że Ci nie służą, zastosuj rotacyjną dietę eliminacyjną. Wyeliminuj na tydzień z diety gluten, nabiał, drożdże, kukurydzę, soję i jajka lub któreś z nich i zobacz, jak funkcjonuje twoje jelito i co dzieje się z innymi objawami.
  6. Przeprowadź odpowiednią diagnostykę: wykonaj testy na nietolerancje pokarmowe, zbadaj skład flory jelitowej, zrób test na pasożyty, candida, helicobacter pylori, zbadaj szczelność jelita (badanie zonuliny).
  7. Znajdź przyczynę infekcji i ją wyeliminuj.
  8. Jeżeli mimo stosowania octu jabłkowego, betainy HCL i diety eliminacyjnej, nadal masz problemy z trawieniem, zastosuj dodatkowe enzymy trawienne.
  9. W kolejnych dniach (nie do razu) wprowadź do diety coraz więcej domowych kiszonek, kiś ogórki, marchew, kalafior, nastaw zakwas z buraka. Bakterie w wyniku laktofermentacji produkują bardzo korzystne związki, takie jak kwas masłowy o prozdrowotnym działaniu na nasze jelita.
  10. Zadbaj o swoje jelita dzięki stosowaniu probiotyków i glutationu.

Pamietaj ! Jeśli chcesz być zdrowy i skutecznie zredukować lub zwiększyć swoja wagę, musisz  zadbać o kondycję Twoich jelit.

Kontakt

Holistic Nutrition Clinic Borkowska

Bærumsveien 385
Gjettum 1346
Norge

 +48 782-266-054
 +47 462-69-533

poradnia@borkowskadietetyk.pl

Godziny pracy

  • Poniedziałek10:00-18:00
  • Wtorek10:00-18:00
  • Środa10:00-18:00
  • Czwartek10:00-18:00
  • Piątek10:00-18:00
  • Sobota8:00-18:00