Holistic Nutrition Clinic Borkowska +48 782-266-054, +47 462-69-533 pon-pt: 10:00-18:00, sob: 8:00-18:00 logowanie/rejestracja poradnia@borkowskadietetyk.pl

Odchudzający tłuszcz

23-03-2018

Odchudzający tłuszcz


Tłuszcze MCT – Na czym polega ich fenomen odchudzania ?

W ostatnich latach wzrosło zainteresowanie tłuszczami MCT, czyli  triglicerydami o średniej długości łańcucha.  Bez wątpienia dużą zasługę możemy przypisać olejowi koksowemu, który jest ich bogatym źródłem. Olej MCT jest bardzo popularny wśród sportowców i kulturystów, ponadto w ostatnich latach kolejną grupą jego konsumentów są osoby redukujące wagę ciała. O właściwościach tłuszczy MCT pisałam w książce „Dieta warzywno-owocowa dr Dąbrowskiej – i co dalej?” (między innymi o tym, że wspomogą utrzymanie potencjału spalania uzyskanego podczas postu).  Co dokładnie wpływa na tak korzystne właściwości tłuszczów MCT?

Inny metabolizm tłuszczy MCT

Pierwszym czynnikiem, który wpływa na ich właściwości, jest fakt, iż tłuszcze te są metabolizowane inaczej, niż długołańcuchowe trójglicerydy (LCT) występujące w większości pokarmów. Nazwa trójgliceryd jest określeniem dla tłuszczu, którego celem jest transportowanie kwasów tłuszczowych do komórek i spalanie w celu uzyskania energii lub przechowywanie jako tłuszcz w ciele. Wszystkie triglicerydy składają się z jednej cząsteczki glicerolu i 3 kwasów tłuszczowych o różnej długości łańcucha. Większość tłuszczów w diecie składa się z długołańcuchowych kwasów tłuszczowych, które zawierają od 13 do 21 atomów węgla. Średniołańcuchowe, takie jak tłuszcze MCT, mają  od 6 do 12 atomów węgla. Krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe mają mniej niż 6 atomów węgla. Długość łańcucha wpływa na właściwości tłuszczów, dlatego różnią się one między sobą.

Trójglicerydy o średnim łańcuchu (MCT) są inaczej metabolizowane. Ze względu na krótszą długość łańcucha kwasów tłuszczowych, są szybko rozkładane i wchłaniane przez organizm. W przeciwieństwie do długołańcuchowych kwasów tłuszczowych, MCT idą prosto do wątroby. Tam mogą być użyte jako natychmiastowe źródło energii lub mogą zostać przekształcone w ketony. W przeciwieństwie do zwykłych kwasów tłuszczowych, ketony mogą przenikać z krwi do mózgu. Zapewnia to alternatywne źródło energii dla mózgu, który zwykle wykorzystuje glukozę jako paliwo.  W ten sposób dzięki obecności w diecie tłuszczów MCT jesteśmy w stanie zmienić szlaki metaboliczne i przestawić nasz organizm na korzystanie z tłuszczu jako głównego źródła energii. W ten sposób nasz organizm staje się maszyną do spalania tkanki tłuszczowej.

Tłuszcze MCT sprzyjają redukcji

Dodatkowo spożywane tłuszcze MCT są mniej podatne na odkładanie się w tkance tłuszczowej. Kalorie w nich zawarte znacznie wydajniej są przekształcane w energię i wykorzystywane przez organizm.

Wśród najbardziej znanych tłuszczy MCT wyróżniamy:

  • kwas kapronowy (C6),
  • kwas kaprylowy (C8),
  • kwas kaprynowy (C10),
  • kwas laurynowy (C12).
Jak zwiększyć podaż tłuszczów w diecie

Aby zwiększyć ilość tłuszczy MCT w diecie, możemy wykonać następujące kroki: zwiększyć spożywanie olejów i tłuszczy, które naturalnie są w nie bogate (takie jak olej kokosowy, który zawiera około 60%),  czy spożywanie ekologicznych produktów mlecznych od krów karmionych trawą, których zawartość MCT może sięgać 10-12% lub zastosować suplement tłuszczu MCT. Ja osobiście łączę oba źródła w swojej diecie. Mimo tego, że oba naturalne źródła zawierają tłuszcze MCT, ich skład jest różny. Olej kokosowy zawiera wszystkie cztery typy MCT, z czego największą część, bo około 50%, stanowi kwas laurynowy (C12).. Z kolei tłuszcz mleczny zawiera więcej kwasów tłuszczowych kaprynowych (C6, C8 i C10), a w mniejszym stopniu kwas laurynowy.

Olej MCT w suplemencie pozyskiwany jest poprzez proces zwany frakcjonowaniem. Obejmuje to wydobywanie i izolowanie MCT z oleju kokosowego lub oleju z ziaren palmowych.

Oleje MCT zazwyczaj zawierają 100% kwasu kaprylowego (C8), 100% kwasu kaprynowego (C10) lub ich kombinację. Kwas kapronowy (C6) zwykle nie jest zawarty ze względu na nieprzyjemny smak i zapach. Kwasu laurynowego (C12) często brakuje lub występuje tylko w niewielkich ilościach.

Wielu zwolenników sprzedaje olej MCT jako lepszy niż olej kokosowy, ponieważ uważa się, że kwas kaprylowy (C8) i kwas kaprynowy (C10) są szybciej absorbowane i przetwarzane na energię, niż kwas laurynowy (C12).Kwas laurynowy ma nieco dłuższy łańcuch, przez co może on działać bardziej jak długołańcuchowy tłuszcz, dodatkowo nie wchłania się tak szybko, jak pozostałe tłuszcze MCT. Może być ponadto nieco mniej skutecznym sposobem uzyskiwania energii. Jednak ma on wyjątkowe korzyści przeciwdrobnoustrojowe, co oznacza, że może pomóc zabić szkodliwe bakterie i wirusy; pomaga w walce ze stanami zapalnymi, co również przekłada się na walkę z insulinoopornością i redukcją wagi.

Tłuszcze MCT a odchudzanie:
  1. Dzięki niższej gęstości tłuszcze MCT zapewniają około 8,4 kcal w porównaniu do 9,2 kcal pochodzących z tłuszczy LCT co daje około 10% mniej kalorii.
  2. Niektóre badania pokazują, iż tłuszcze MCT mogą zwiększyć naszą zdolność metaboliczną do spalania tłuszczu, dzięki czemu łatwiej redukujemy tkankę tłuszczową.
  3. Pomaga utrzymać apetyt dzięki zwiększonemu wydzielaniu peptydu YY i leptyny; są to dwa hormony, które odpowiadają za uczucie sytości.
  4. Dzięki temu, że tłuszcze MCT łatwiej ulegają przekształceniu na energię niż LCT, nasz organizm nie jest zainteresowany ich magazynowaniem.
  5. Tłuszcze MCT w łatwy sposób przekształcane są w ketony, dzięki czemu łatwiej nam jest utrzymać ketozę odżywczą, mimo zwieszenia liczby węglowodanów.
  6. MCT mogą również pomóc obniżyć poziom cukru we krwi dzięki zwiększeniu wrażliwości tkanek na insulinę u osób dorosłych z cukrzycą typu 2, co sugeruje, że są one pomocne w walce z insulinopornością.
  7. MCT wytwarzają ketony, które działają jako alternatywne źródło energii dla mózgu, a zatem mogą poprawić naszą koncentrację i ułatwiają walkę z tzw. brain fog.
  8. Tłuszcze te stosowane są również od wielu lat w leczeniu niedożywienia i zaburzeń utrudniających absorpcję składników odżywczych , wywołujących biegunki, zaburzenia trawienia tłuszczy, choroby wątroby.

Dostępne są różne badania podkreślające ich skuteczność w redukcji wagi, jednak nie ma wątpliwości, iż potrzebne są dalsze badania specjalistyczne, aby określić, w jaki sposób MCT są skuteczne w przypadku utraty wagi i jakie dokładnie ilości należy stosować, aby uzyskać dany rezultat.

 Jakie źródło tłuszczy MCT stosować?

Wybór źródła powinien być uzależniony od twoich celów. Jednak sądzę że zastosowanie obydwu wersji może okazać się korzystne. Jeżeli wychodzisz z postu dr Dąbrowskiej, warto jest wprowadzić zarówno w postaci oleju MCT, który szybko uzupełni zapotrzebowanie na energię i pomoże nam utrzymać potencjał spalania, przedłużając ketozę odżywczą , jak również  w postaci oleju kokosowego bogatego w kwas laurynowy (pomoże w dalszych procesach naprawczych, będzie miał korzystny wpływ na florę bakteryjną, co bezapelacyjnie wpłynie pozytywnie na nasz metabolizm).

Dla wszystkich osób dbających o zdrowie wprowadzenie oleju kokosowego wydaje się niezbędnym elementem. Ilość dodanego oleju kokosowego powinna docelowo wynieść około 4-5 łyżek dziennie. Jeżeli zależy nam na utrzymaniu ketozy odżywczej lub jej szybszym wywołaniu, korzystne będzie wprowadzanie suplementu z olejem MCT. Szybkość i ilość oleju uzależniona jest od naszej zdolności do metabolizowania tłuszczów, która oczywiście z każdym dniem ich stosowania będzie się podnosić.  Dawka docelowo powinna wynosić około 45 ml (3 x dziennie po 15 ml).

Jeżeli dawka okaże się zbyt duża, wówczas możemy doznać objawów, takich jak: nudności, wymioty, biegunka, czy rozstrój żołądka. Dlatego zalecam stopniowo zwiększać ich podaż. Jedną z dobrych cech oleju MCT jest to, że nie ma on praktycznie żadnego smaku, ani zapachu. Może być spożywany bezpośrednio ze słoika lub zmieszany z jedzeniem, czy napojami. Jednak pamiętaj, że produkty spożywcze, takie jak olej kokosowy i produkty mleczne od krów karmionych trawą, mają dodatkowe zalety, których nie posiadają suplementy.

Kontakt

Holistic Nutrition Clinic Borkowska

Bærumsveien 385
Gjettum 1346
Norge

 +48 782-266-054
 +47 462-69-533

poradnia@borkowskadietetyk.pl

Godziny pracy

  • Poniedziałek10:00-18:00
  • Wtorek10:00-18:00
  • Środa10:00-18:00
  • Czwartek10:00-18:00
  • Piątek10:00-18:00
  • Sobota8:00-18:00